PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 2 W BOGACICY
ROK SZKOLNY:
2013/2014
2014/2015
2015/2016
PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY
PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 2 W BOGACICY
SPIS TREŚCI
Podstawa prawna.
Diagnoza środowiska szkolnego.
Misja szkoły.
Wizja szkoły.
Sylwetka absolwenta naszego gimnazjum.
Cele wychowawcze szkoły.
Zadania do realizacji przez wychowawców, nauczycieli i specjalistów.
Plan współpracy z rodzicami/ prawnymi opiekunami dziecka.
Plan działań wychowawczych.
Harmonogram wydarzeń szkolnych.
Stałe uroczystości i działania kulturalne budujące rytuał szkoły.
Zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania uczniów gimnazjum.
Sposoby honorowania zasług dla systemu przyjętych w szkole wartości.
Nagany udzielane uczniom przynoszącym uszczerbek dobremu imieniu jednostki i całej szkoły.
Sposoby ewaluacji działań o charakterze wychowawczym.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (tekst jednolity w Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zmianami).
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (tekst jednolity: Dz. U. Z 2009 r. Nr 4, poz. 17 z późniejszymi zmianami),
Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (tekst jednolity: Dz. U. Z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami),
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (art. 48, 53, 54, 70, 72),
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
Konwencja Praw Dziecka,
Statut Publicznego Gimnazjum nr 2 w Bogacicy,
Szkolny Program Profilaktyki.
DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOLNEGO
1.Środowisko uczniów.
Program Wychowawczy Szkoły został opracowany na potrzeby Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Bogacicy po zdiagnozowaniu środowiska szkolnego.
W roku szkolnym 2013/2014 do Publicznego Gimnazjum nr 2 w Bogacicy uczęszcza 127 uczniów podzielonych na 6 oddziałów klasowych. Środowisko uczniów naszej szkoły stanowią uczniowie zamieszkujący teren wiejski. Większość uczniów pochodzi z rodzin, gdzie zawodowo pracuje tylko jeden z rodziców , są też i takie rodziny, w których jeden z rodziców podejmuje pracę za granicą. Opiekę nad dzieckiem sprawuje drugi rodzic i najbliższa rodzina, tj. dziadkowie. Pojawiają się rodziny niewydolne wychowawczo o wyraźnych cechach patologii społecznej wynikającej z małej zaradności życiowej lub rozbicia rodziny. Wówczas zauważa się, rozluźnione relacje rodzinne, usilne poszukiwanie autorytetów w środowisku rówieśniczym przy małych umiejętnościach radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Adresaci programu.
Adresatami Programu Wychowawczego Szkoły są uczniowie, ich rodzice i nauczyciele.
2.Narzędzia badawcze, dzięki którym dokonano diagnozy środowiska.
obserwacja zachowania uczniów;
rozmowy z rodzicami i uczniami;
wywiady z wychowawcami klas, nauczycielami i personelem szkoły;
analiza ankiet ewaluacyjnych poprzedniego programu.
Analiza wyników badań potwierdziła wstępne zidentyfikowanie obszarów zagrożeń występujących w naszej szkole i posłużyła do skonstruowania Programu Wychowawczego Szkoły. Realizacja założeń programu wychowawczego pozwali na podjęcie działań w obszarze funkcjonowania w społeczeństwie, dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne, poradnictwo zawodowe czy też zapoznanie się z dorobkiem kulturowym oraz wdrożenie uczniów do świadomego udziału w uroczystościach państwowych i szkolnych.
Skutecznej realizacji założeń Programu Wychowawczego Szkoły sprzyjać będzie współpraca ze specjalistami różnych instytucji (Powiatowa Komenda Policji, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i inne) oraz rodzicami.
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 2 W BOGACICY
Misją naszej szkoły jest wszechstronny rozwój i wyposażenie ucznia w
zasób wiedzy
i umiejętności, które pozwolą mu na osiągnięcie
dojrzałej osobowości oraz realizację swoich zamierzeń na wyższych
etapie edukacji, utwierdzając w przekonaniu, że kształcenie jest
procesem trwającym całe życie.
W szkole panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na wzajemnym szacunku, akceptacji i pomocy.
Poznajemy i rozbudzamy zainteresowania uczniów, stwarzając możliwości rozwoju, poszerzenia wiedzy i umiejętności oraz samorealizacji.
Tworzymy partnerskie i demokratyczne relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami; rodzicami a szkołą i środowiskiem lokalnym.
Promujemy zdrowy styl życia i świadomość ekologiczną.
Kształtujemy postawy pełnoprawnego obywatela Polski i świata.
Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku dalszego kształcenia i planowania kariery zawodowej.
Wspieranie rodziny w wychowaniu młodego człowieka do samodzielnego życia i brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
SYLWETKA ABSOLWENTA NASZEGO GIMNAZJUM:
Absolwent naszego gimnazjum pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Ma określony krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i stara się rozwijać.
samodzielny, posiada odpowiednią wiedzę i cenne umiejętności, które umożliwiają mu dalsze kształcenie;
otwarty, potrafi współpracować i współdziałać w grupie zachowując umiejętności komunikacji i kontroli nad własnymi uczuciami;
odpowiedzialny za słowa i czyny, potrafi przyznać się do błędów i gotów jest przyjąć konsekwencje swoich czynów;
tolerancyjny, okazuje szacunek dla drugiego człowieka jego poglądów i zdania oraz otaczającego go świata;
kultura osobista, wyrażona przez postawę, słowo, strój i dbałość o estetykę pomieszczeń;
potrafi zaplanować swoją przyszłość;
sprawnie posługuje umiejętnościami językowymi, wiedzą informatyczną i multimedialną;
poznaje i szanuje polskie dziedzictwo kulturowe.
Przygotowanie wychowanka do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za swoją przyszłość.
Wychowanie
zgodnie z przyjętym systemem wartości w duchu mądrości, dyscypliny
i szacunku.
Zapewnienie warunków zdrowego rozwoju psychofizycznego.
Rozpoznanie i udzielenie pomocy potrzebującym uczniom.
Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego, szkoły i środowiska rówieśniczego.
Kształtowanie postaw patriotycznych.
ZADANIA DO REALIZACJI PRZEZ WYCHOWAWCÓW, NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW :
troska o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie społecznej;
koordynowanie działań edukacyjno- wychowawczych wobec uczniów;
utrzymywanie ciągłego kontaktu z rodzicami, prawnymi opiekunami w celu rozpoznania potrzeb opiekuńczo- wychowawczych uczniów;
współdziałanie ze specjalistami świadczącymi specjalistyczną pomoc;
dbałość o przestrzeganie przyjętych norm i zasad życia społecznego poprzez obowiązek, konsekwencję i stanowczość w działaniu.
PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
Rodzice lub prawni opiekunowie współdziałają z nauczycielami w
sprawach kształcenia
i wychowania swoich dzieci.
Urzeczywistnienie tego zadania wymaga przestrzegania przez szkołę i
rodziców zasady pozytywnej motywacji, partnerstwa wielostronnego
przepływu informacji, jedności oddziaływań oraz aktywnej i
systematycznej współpracy.
Rodzice lub prawni opiekunowie mają prawo do:
znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych w danej klasie i szkole,
znajomość zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci oraz pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
wyrażania i przekazywania za pośrednictwem klasowych rad wniosków i opinii spraw szkoły do Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły.
Formy kontaktów, informowania rodziców o wszystkich sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci:
comiesięczne konsultacje z nauczycielami uczącymi w szkole,
indywidualne rozmowy z wychowawcą, pedagogiem oraz psychologiem bezpośrednie bądź telefoniczne lub za pomocą poczty elektronicznej,
wizyty wychowawcy lub pedagoga w domu rodzinnym ucznia,
tematyczne, okolicznościowe spotkania rodziców z przedstawicielami wybranych placówek współdziałających ze szkołą,
udział rodziców w zajęciach lekcyjnych,
dziennik elektroniczny Librus, strona internetowa szkoły
Współdziałanie rodziców ze szkołą
obejmuje także bezpośredni ich udział w wykonaniu konkretnych zadań
na rzecz klasy
i szkoły, min. poprzez działalność w klasowej
radzie rodziców, Radzie Rodziców, współdziałanie w zakresie
nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania, organizowanie czasu
wolnego( wyjścia do kina, teatru, wycieczki, itp.) oraz pomoc i
udział w organizacji świąt i uroczystości klasowych i szkolnych.
Rzeczowa pomoc rodziców:
Rodzice w miarę swych możliwości finansowania działają na rzecz gromadzenia środków finansowych i pozyskania sponsorów na realizację statutowych zadań szkoły.
Współpraca z pracownikami instytucji wspomagającymi oddziaływanie na dziecko:
pedagog szkolny, psycholog, rzecznik praw ucznia w gimnazjum
psycholog, pedagog, doradca zawodowy Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej
w Kluczborku
psycholog Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku
kurator zawodowy Sąd Rejonowy w Kluczborku
specjalista ds. nieletnich i patologii, dzielnicowy Komendy
Powiatowej Policji
w Kluczbork
GŁÓWNE CELE I SPOSOBY REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZEJ:
CEL OGÓLNY |
CEL SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Kształtowanie pozytywnej atmosfery w środowisku szkolnym. |
- uczeń potrafi funkcjonować i współpracować w grupie; -uczeń buduje poczucie wspólnoty grupowej;
|
-gry i zabawy integracyjne, imprezy klasowe, wycieczki szkolne; -zajęcia dydaktyczno- wychowawcze; |
-wychowawcy , nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny |
Przygotowanie do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za środowisko szkolne. |
-uczeń zna normy i zasady życia społecznego i według nich postępuje; |
-aktywna praca w samorządach -reprezentowanie szkoły podczas uroczystości;
|
-wychowawcy , opiekun samorządu uczniowskiego, nauczyciele |
Rozbudzanie wśród uczniów postawy tolerancji. |
-uczeń okazuje szacunek wobec drugiego człowieka; -uczeń okazuje postawę gotowości do niesienia pomocy; |
-zajęcia wychowawcze, -warsztaty, gazetki ścienne, artykuły w gazetce szkolnej, -udział w akcjach charytatywnych
|
-wszyscy nauczyciele nauczyciele, pedagog / psycholog, opiekunowie kół zainteresowań |
Promowanie pozytywnych postaw i zachowania. |
-uczeń czuje się bezpiecznie w szkole; -uczeń poznaje zasady i normy funkcjonowania szkole oraz konsekwencje naruszenia dyscypliny szkolnej |
-zajęcia wychowawcze; -pozytywne motywowanie na forum szkoły; -angażowanie w życie szkoły; -podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacji zagrożenia na terenie szkoły; -stały monitoring sytuacji wychowawczej w szkole
|
-wszyscy nauczyciele -dyrektor szkoły |
Międzynarodowa współpraca szkół. |
-poznawanie kultury, zwyczajów i tradycji własnego kraju oraz krajów partnerskich, -promowanie własnego dziedzictwa kulturalnego
|
-wymiana międzyszkolna uczniów z gimnazjami w Niemczech, Ukrainie i we Francji |
-dyrektor szkoły -wszyscy nauczyciele |
Współpraca z rodzicami: -zapoznanie rodziców z dokumentacją szkolną; -informowanie o osiągnięciach i problemach uczniów; -wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów z rożnego rodzaju formami pomocy;
|
-lepsze poznanie dziecka i środowiska rodzinnego;
|
-udział rodziców w życiu szkoły; -wywiadówki, konsultacje dla rodziców; -wspólne podejmowanie działań wychowawczych |
-dyrektor szkoły -wychowawcy klas -pedagog / psycholog szkolny |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Przygotowanie do właściwego wyboru dalszej drogi edukacyjnej. |
-uczeń potrafi rozpoznać i określić swoje zainteresowania, uzdolnienia, system wartości i stan zdrowia; -uczeń poznaje warunki i środowisko pracy konkretnych zawodów; -uczeń poznaje rodzaje, typy szkół oraz kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych - uczeń zna zapotrzebowanie rynku pracy |
-zajęcia zawodoznawcze; -tematyka godzin wychowawczych; -udział w targach edukacji i pracy; -spotkania z doradcą zawodowym PPP, PUP -lekcje tematyczne z przedmiotów WOS, informatyka, technika, wychowanie do życia; języki obce, -indywidualna praca z dzieckiem; -badania ankietowe wśród uczniów klas III
|
-wychowawcy -pedagog szkolny - wszyscy nauczyciele |
Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. |
-zwrócenie uwagi na mocne strony własnego dziecka; -pogłębianie samoświadomości rodziców. -uwrażliwienie na zmieniające się potrzeby rynku pracy |
-indywidualne poradnictwo; -spotkanie z doradcą zawodowym PPP i przedstawicielami szkół ponadgimn; -nawiązanie współpracy z przedstawicielami grup zawodowych
|
-pedagog szkolny -wychowawcy - Szkolny doradca zawodowy |
CEL OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Kształtowanie umiejętności wyrażania
emocji pozytywnych i negatywnych w sposób akceptowany społecznie
oraz postępowania w sytuacjach zagrożenia. |
-uczeń rozumie siebie i dostrzega potrzebę radzenia sobie z emocjami, uczuciami - uczeń zna sposoby radzenia sobie ze stresem w sytuacjach konfliktowych lub trudnych -uczeń wypracowuje strategie radzenia sobie w trudnej sytuacji, tj samokontroli, poczucia własnej wartości, komunikacji |
-zajęcia warsztatowe, godziny wychowawcze; -pogadanki, projekcje filmów; -spotkania z pracownikami PPP i innych placówek specjalistycznych - między klasowe rozgrywki sportowe
|
Wychowawcy, pedagog/ psycholog szkolny |
Poznanie i uświadamianie zagrożeń wieku dojrzewania: (alkohol, nikotyna, narkotyki – dopalacze, subkultury). |
-uczeń nabywa umiejętność odmawiania, eliminowania zachowań zagrażających zdrowiu; -uczeń zna zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania - uczeń zna negatywne skutki używania środków uzależniających |
-realizacja programów profilaktycznych; -spotkania z pedagogiem / psychologiem, pielęgniarką szkolną; -projekcje filmów edukacyjnych; lekcje tematyczne z przedmiotu biologia, chemia
|
Wychowawcy, pedagog/ psycholog szkolny, pielęgniarka szkolna, nauczyciele biologii i chemii |
Zdrowy styl życia i higiena osobista. |
-uczeń przestrzega zasad higieny osobistej; -podtrzymuje wysoki poziom aktywności ruchowej; -uczeń poznaje zasady racjonalnego żywienia i płynących z nich korzyści oraz zasady zdrowego trybu życia |
-spotkania tematyczne z pielęgniarka szkolną; -realizacja programu Przeciwdziałania Wadom Postawy; - gimnastyka korekcyjna; -zagospodarowanie czasu wolnego uczniów poprzez udział w zajęciach sportowych, wyjazdy na narty - wycieczki rowerowe -lekcje tematyczne z biologii, techniki, wychowania fizycznego |
Wychowawcy, nauczyciel wychowania fizycznego, pielęgniarka szkolna |
Organizacja pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
|
-uczeń oraz rodzic poznaje i korzysta z form pomocy, wsparcia skierowanymi na dziecko |
-poradnictwo indywidualne; -praca z dzieckiem ze specyficznymi trudności w nauce i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; -współpraca z pracownikami PPP, PCPR, itp.
|
Pedagog / psycholog szkolny, wszyscy nauczyciele, dyrektor szkoły |
Problematyka przemocy. |
- zwrócenie uwagi na problem przemocy w rodzinie |
-pogadanki ze specjalistami; -współpraca z PCPR w Kluczborku
|
Pedagog/ psycholog szkolny, wychowawcy klas |
CELE GŁÓWNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Promowanie świadomości ekologicznej. |
-uczeń poznaje środowisko najbliższej okolicy; -uczeń staje się świadom własnego wpływu na stan środowiska - udział w akcjach zbiórek surowców wtórnych - uwrażliwienie na problem segregowania odpadów |
-udział w akcji Sprzątanie świata, Dzień ziemi; -lekcje tematyczne z przedmiotu biologia, chemia, zajęcia techniczne -działanie edukacyjne w ramach koła przyrodniczego; -organizowanie gazetek ściennych, konkursów fotograficznych, itp.
|
-nauczyciele przedmiotów biologia /chemia -wszyscy nauczyciele |
ODBIORCA I TWÓRCA KULTURY
CELE GŁÓWNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Rozwijanie wrażliwości estetycznej i inwencji twórczej dziecka.
|
-rozwój ekspresji i umiejętności artystycznych; -kształtowanie upodobań i kryteriów piękna; -pobudzenie wyobraźni przez sztukę |
-organizacja zajęć, imprez artystycznych; -udział uczniów w wyjazdach, wycieczkach do muzeum, kina, teatru; -organizacja konkursów czytelniczych i recytatorskich w szkole, - działalność Koła bibliotecznego, -zastosowanie materiałów multimedialnych |
-wszyscy nauczyciele, nauczyciele przedmiotów, zajęć artystycznych -bibliotekarz |
Twórcze rozwijanie własnych zainteresowań i uzdolnień/ |
-uczeń podejmuje wysiłek na rzecz własnego rozwoju; -wzmocnienie samooceny ucznia |
-udział w konkursach przedmiotowych i artystycznych, olimpiadach, przeglądach i zawodach sportowych; -działalność szkolnych kół zainteresowań; -prezentacja dorobku lub osiągnięć ucznia na forum klasy/ szkoły - organizacja szkolnych konfrontacji teatralnych |
-wszyscy nauczyciele -opiekunowie kół zainteresowań |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Kształtowanie postaw patriotycznych wśród młodzieży. |
-uczeń okazuje szacunek dla symboli narodowych/ państwowych; -uczeń poznaje historię, kulturę i tradycję swojego regionu
|
-uczestnictwo w obchodach świąt narodowych, państwowych; -zwiedzanie miejsc pamięci, muzeów i wystaw; -udział w konkursach historycznych i literackich |
-wszyscy nauczyciele -opiekun samorządu uczniowskiego |
Rozwijanie świadomości obywatelskiej i postaw prospołecznych.
|
-poczucie przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej i kraju |
-nauka pieśni patriotycznych i właściwej postawy w czasie śpiewania hymnu narodowego; -dbałość o mowę polską -udział w akcjach charytatywnych (np. WOŚP, zbiórka na rzecz hospicjum Ziemi Kluczborskiej) |
-wszyscy nauczyciele -Rzecznik Praw Ucznia |
STAŁE UROCZYSTOŚCI I DZIAŁANIA KULTURALNE
BUDUJĄCE RYTUAŁ SZKOŁY:
Powitanie pierwszoklasistów.
Pasowanie na gimnazjalistę.
Pożegnanie uczniów klas III przez drugoklasistów.
Wspólne spotkania wigilijne, Mam talent, wręczanie wyróżnień Bogacza.
Wieczornice kulturalne ( np. koncerty muzyczne, wieczory poezji, wystawy plastyczne, przedstawienia teatralne).
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE ROZWIJAJĄCE
TALENTY I ZAINTERESOWANIA UCZNIÓW
RODZAJ ZAJĘĆ |
OPIEKUNOWIE
|
ZESPÓŁ REDAKCYJNY Gim ZETA |
nauczyciel języka polskiego
|
KOŁO TEATRALNE |
nauczyciel języka polskiego
|
SAMORZĄD UCZNIOWSKI |
mgr Beata Śliczna
|
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W RAMACH ART. 42 – według potrzeb szkoły i uczniów
|
wszyscy nauczyciele |
ZAJĘCIA REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTÓW UNIJNYCH
|
nauczyciele prowadzący |
SPOSOBY HONOROWANIA ZASŁUG DLA SYSTEMU
PRZYJĘTYCH W SZKOLE WARTOŚCI
Pochwała wychowawcy na forum klasy.
Pochwała dyrektora na forum szkoły – na zakończenie semestrów.
Przyznanie dyplomu uznania i wręczenie nagrody rzeczowej.
List gratulacyjny dla rodziców ucznia.
NAGANY UDZIELANE UCZNIOM PRZYNOSZĄCYM USZCZERBEK DOBREMU IMIENIU JEDNOSTKI I CAŁEJ SZKOŁY
Rozmowa wychowawcy z uczniem.
Rozmowa dyrektora z uczniem.
Czasowe zawieszenie przywilejów ucznia, tj. odebranie praw do uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych.
Nagana pisemna Dyrektora Szkoły
Przeniesienie ucznia do inne klasy/ szkoły.
SPOSOBY EWALUACJI DZIAŁAŃ O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZYM
W celu sprawdzenia efektów oddziaływań wychowawczych planuje się bieżącą analizę ich wyników. Przyjęta forma ewaluacji to sprawozdanie, badania ankietowe, rozmowy z uczniami i dokumentacja w kronice szkolnej.
Program wychowawczy został zatwierdzony z dniem ………………………………
Przewodniczący Przewodniczący Opiekun
Rady Pedagogicznej Rady Rodziców Samorządu Uczniowskiego
………………………… ………………………… …………………………