Szkolny Program Profilaktyki
Publicznego Gimnazjum nr 2 w Bogacicy
na rok szkolny 2014/15- 2016/17
SPIS TREŚCI
1 Podstawa prawna.
2 Diagnoza czynników ryzyka.
3 Założenia programowe.
4 Harmonogram działań w wybranych obszarach:
profilaktyka problemowa
profilaktyka zdrowotna
profilaktyka uzależnień
przystosowanie młodzieży do życia społecznego
5 Sposoby realizacji programu.
6 Przewidywane osiągnięcia uczniów.
7 Ewaluacja.
PODSTAWA PRAWNA
Akty prawne:
1.
Konstytucja
Rzeczypospolitej
Art.
72
2.
Konwencja
o
Prawach
Dziecka
Art.
3,
19
i
33
3.
Ustawa
z
dnia
7
września
1991r.
o
systemie
oświaty
(Dz.
U.
Nr
67
z
późniejszymi
zmianami)
np.
Art.
1
i
inne.
4.
Rozporządzenie
Ministra
Edukacji
Narodowej
i
Sportu
z
dnia
26
lutego
2002r.
w
sprawie
podstawy
programowej
wychowania
przedszkolnego
oraz
kształcenia
ogólnego
w
poszczególnych
typach
szkół,
(Dz.
U.
Nr
51
poz.
458
Działalność
edukacyjna
szkoły
pkt.
1,2
i
3)
5.
Rozporządzenie
Ministra
Edukacji
19
czerwca
2001r.
w
sprawie
ramowych
statutów
publicznego
przedszkola
oraz
publicznych
szkół
oraz
zmieniające
z
dnia
31
stycznia
2002r.
(Dz.
U.
Nr
10
poz.
96)
W
załącznikach
par.
2
ust.
1,
2;
par.
16
b1
Statut
szkoły
określa
prawa
ucznia,
par
16
b2
Statut
szkoły
określa
obowiązki.
6.
Rozporządzenie
Ministra
Edukacji
Narodowej
z
dnia
12
sierpnia
1999r.
w
sprawie
sposobu
nauczania
szkolnego
oraz
zakresu
treści
dotyczących
wiedzy
o
życiu
seksualnym
człowieka,
o
zasadach
świadomego
i
odpowiedzialnego
rodzicielstwa,
o
wartości
rodziny,
życia
w
fazie
prenatalnej
oraz
metodach
i
środkach
świadomej
prokreacji
zawartej
w
podstawie
programowej
kształcenia
ogólnego
(Dz.
U.
Nr
17
poz.
78
z
późniejszymi
zmianami
z
dnia
19
sierpnia
2002r.
7.
Program
ochrony
zdrowia
psychicznego.
9.
Narodowy
program
profilaktyki
i
rozwiązywania
problemów
alkoholowych.
10.
Krajowy
program
przeciwdziałania
narkomanii.
11.
Krajowy
program
zapobiegania
zakażeniom
HIV.
12.
Rozporządzenie
Ministra
Edukacji
Narodowej
i
Sportu
z
dnia
15
stycznia
2001r.
w
sprawie
szczegółowych
zasad
działania
publicznych
poradni
specjalistycznych
oraz
ramowego
statutu
tych
poradni
(Dz.
U.
Nr
13
poz.
109
par.
1
pkt.
2
ust
2
Profilaktyka
uzależnień.
13.
Rozporządzenie
Ministra
Edukacji
Narodowej
i
Sportu
z
dnia
15
stycznia
2001r.
w
sprawie
zasad
udzielania
i
organizacji
pomocy
psychologiczno
pedagogicznej
w
publicznych
przedszkolach,
szkołach
i
placówkach
(Dz.
U.
Nr
13
poz.
110)
14.
Rozporządzenie
MENiS
z
dn.
31
stycznia
2002r.
zmieniające
rozporządzenie
w
sprawie
ramowych
statutów
publicznego
przedszkola
oraz
publicznych
szkół.
(Dz.
U.
Z
2002r.,
Nr
10,
poz.
96)
15.
Rozporządzenie
MENiS
z
dn.
26
lutego
2002r.
w
sprawie
podstawy
programowej
wychowania
przedszkolnego
oraz
kształcenia
ogólnego
w
poszczególnych
typach
szkół.
(Dz.
U.
0)Z
2002r.,
Nr
51,
poz.
458)
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Realizacja programu zakłada:
- umożliwienie wczesnego rozpoznawania, diagnozowania zagrożeń oraz rozwijanie strategii przeciwdziałania;
- stwarzanie warunków, w których młodzież ma dostęp do przyjaznych i bezpiecznych grup rówieśniczych;
- dostarczanie rodzicom i uczniom wiedzy na temat zagrożeń oraz sposobów ich przeciwdziałania;
- kształtowanie pozytywnych postaw moralnych, społecznych i obywatelskich;
- tworzenie bezpiecznej atmosfery w szkole przez wszystkich pracowników szkoły oraz warunków do zdrowego stylu życia;
-budowanie wzajemnego zaufania i poczucia własnej wartości u każdego ucznia;
-zapewnienie uczniom dostępu do programów edukacyjnych, promujących wartościowy i zdrowy styl życia oraz uczących umiejętności potrzebnych do życia bez alkoholu, papierosów i narkotyków.
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
ochrona i promocja zdrowia
przeciwdziałanie uzależnieniom
przeciwdziałanie agresji i przemocy
budowanie pozytywnego klimatu społecznego w środowisku szkolnym
CELE SZCZEGÓŁOWE PROFILAKTYKI SZKOLNEJ:
1. Profilaktyka prozdrowotna
motywowanie uczniów do dbałości o higienę osobistą;
promowanie wzorców zdrowego trybu życia (zdrowe odżywianie się, aktywność ruchowa, wolność od nałogów) ;
kształtowanie świadomości na temat zmian zachodzących w procesie dojrzewania;
wdrażanie do zasad bhp na co dzień- w szkole i poza nią ;
2. Profilaktyka problemowa
nabywanie umiejętności rozpoznawania własnych i cudzych stanów emocjonalnych;
budzenie poczucia własnej wartości ;
eliminowanie zachowań agresywnych;
doskonalenie umiejętności skutecznego komunikowania się ;
ćwiczenie umiejętności rozwiązywania konfliktów ;
kształtowanie odpowiedzialności za podejmowane zachowania i postawy;
3. Profilaktyka uzależnień
budzenie świadomości o przyczynach sięgania po środki uzależniające i negatywnych skutkach uzależnień;
uczenie dobrych wyborów i odpowiedzialności za własne decyzje;
wskazywanie sposobów radzenia sobie z własnymi problemami;
wykształcenie nawyków aktywnego spędzania czasu wolnego;
uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy;
uczenie się bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej, w tym rozpoznawania i przeciwdziałania cyberprzemocy;
4. Przystosowanie młodzieży do życia społecznego
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i właściwego wyrażania emocji, w tym empatii ;
uczenie tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka;
rozwijanie umiejętności kluczowych sprzyjających integracji grupy, komunikowania się i wspólnego rozwiązywania problemów;
uczenie odpowiedzialności za swoje słowa i postępowanie;
aktywne spędzanie czasu wolnego
PLAN DZIAŁAŃ PROFILKATYCZNYCH:
PROFILAKTYKA PROBLEMOWA
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNY |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole
|
1.Diagnoza zagrożenia środowiska szkolnego agresją i przemocą - ankieta dla uczniów dotycząca zagrożeń i agresji.
2.Rozpoznawanie środowiska pozaszkolnego uczniów, którzy zachowują się agresywnie (wywiady domowe, konsultacje z rodzicami,ustalenie rodzaju i form pomocy, których oczekuje uczeń i jego rodzina).
3.Eliminacja i zapobieganie zjawiskom przemocy i agresji poprzez:
4.Indywidualne konsultacje i opieka wychowawcza nad uczniami będącymi ofiarami, świadkami bądź sprawcami przemocy.
5.Współpraca z kuratorami sądowymi, Sądem Rodzinnym i innymi odpowiednimi Instytucjami wspomagającym rodziców i uczniów zagrożonych niedostosowaniem.
|
- pedagog szkolny, wychowawcy, dyrektor szkoły, nauczyciele przedmiotów |
Organizacja pomocy dla rodziców mających problemy wychowawcze z dzieckiem. |
1.Poradnictwo indywidualne: -wyposażenie rodziców w materiały edukacyjne; -informowanie o formach pomocy prowadzonej przez szkołę i placówki wspierające;
2.Zachęcanie rodziców do udziału w spotkaniach prowadzonych przez specjalistów w PPP, KPP poruszających tematykę przemocy i agresji w środowisku szkolnym, rodzinnym.
|
-pedagog szkolny , wychowawcy , nauczyciele przedmiotów
|
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNY |
Propagowanie wiedzy o substancjach uzależniających i zagrożeniach związanych z ich używaniem.
|
1.Diagnoza zagrożenia środowiska szkolnego uzależnieniami - ankieta dla uczniów dotycząca uzależnień.
2. Przeprowadzenie cyklu lekcji wychowawczych dotyczących profilaktyki : antyalkoholowej , antynikotynowej, antynarkotykowej i AIDS.
3.Organizowanie dla uczniów klas spotkań profilaktycznych i zajęć psychoedukacyjnych poruszające tematykę uzależnień oraz poczucia własnej wartości z udziałem przedstawicieli instytucji świadczących pomoc w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
4.Podejmowanie tematyki profilaktyki uzależnień na poszczególnych przedmiotach, np.(biologia, WDZ, religia, j.polski itp.)
5.Organizowanie Dnia Profilaktyki: teatry profilaktyczne, połączone z warsztatami dla uczniów i konkursami .
6.Udział w ogólnopolskiej akcji Zachowaj Trzeźwy Umysł |
pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele przedmiotów koordynator ds. zdrowia pielęgniarka szkolna |
Wspieranie rodziców i nauczycieli |
1.Indywidualne poradnictwo dla rodziców.
2.Prelekcje i pogadanki dla rodziców dotyczące problemu uzależnień - gromadzenie i uzupełnienie biblioteczki dla rodziców w materiały o tematyce uzależnień, w tym dane kontaktowe instytucji wspomagających walkę z uzależnieniami.
3.Zorganizowanie spotkań dla rodziców z pracownikami KPP / PPP.
4.Informowanie rodziców o ofercie instytucji pomocowych.
5.Organizowanie szkoleń, warsztatów , spotkań dla nauczycieli z zakresu profilaktyki uzależnień, przeciwdziałania agresji, rozwiązywania konfliktów, podejmowania interwencji profilaktycznej i reagowania w trudnych sytuacjach. |
dyrektor szkoły, pedagog szkolny, wychowawcy |
PROFILAKTYKA PROZDROWOTNA
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Promowanie zdrowego stylu życia |
1.Organizowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego w formie sportowych zajęć pozalekcyjnych, wycieczek turystyczno- krajoznawczych, wyjazdów integracyjnych.
2.Upowszechnienie i realizacja elementów programów promujących zdrowy styl życia: -zdrowy styl odżywiania, aktywność ruchowa, wypoczynek .
3. Cykl lekcji wychowawczych poświęconych dbałości o zdrowie w tym zdrowie psychiczne, tj. stres i radzeniu sobie z nim; relaks oraz higienę osobistą.
5.Prowadzenie lekcji tematycznych na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przepisów Kodeksu Drogowego oraz z zakresu stosowania pierwszej pomocy – współpraca z przedstawicielami instytucji kompetentnych do realizacji tematu.
6.Współpraca z Sanepidem w podejmowaniu działań zdrowotnych promujących zdrowy styl życia wolny od nałogów: - udział w akcjach ogólnopolskich, tj. Światowy Dzień AIDS;
|
koordynator ds. zdrowia nauczyciele przedmiotów wychowania fizycznego i techniki, edukacji dla bezpieczeństwa, wychowawcy, pielęgniarka szkolna
|
PRZYSTOSOWANIE MŁODZIEŻY DO ŻYCIA SPOŁECZNEGO
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Budzenie właściwych postaw społecznych w środowisku szkolnym |
1.Przeprowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych nt. zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły oraz poszanowania mienia w szkole.
2.Przypomnienie praw i obowiązków ucznia oraz praw dziecka zgodnie z obowiązującymi dokumentami prawnymi.
3.Zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentami regulującymi pracę szkoły: Statutem, Programem Profilaktyki, Programem Wychowawczym, WSO.
4.Nauka asertywnego rozwiązywania problemów: nauka umiejętnej oceny własnych zachowań, umiejętność okazywania uczuć i opanowywania emocji.
5.Kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich: wpajanie nawyków kulturalnego zachowania; kształtowanie kultury języka; promowanie postawy szacunku do siebie, innych i otoczenia.
6.Poznanie zasad prawidłowej komunikacji międzyludzkiej , uczenie się tolerancji w stosunku do drugiego człowieka, uczenie się umiejętności rozwiązywania konfliktów bez używania przemocy.
7.Włączenie rodziców w procesy podejmowania decyzji w szkole oraz ważne wydarzenia i działania na rzecz szkoły.
8.Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów , rodziców, nauczycieli i wychowawców. |
wychowawcy, nauczyciele przedmiotów pedagog szkolny |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
W wyniku działań profilaktycznych podejmowanych w gimnazjum uczeń:
- potrafi radzić sobie w sytuacji przemocy, stresu mając wyrobione właściwe postawy wobec pojawiających się zagrożeń;
- zna konsekwencje zażywania środków psychoaktywnych, narkotyków, palenia, picia
i wpływu używek na własne zdrowie;
- prowadzi zdrowy styl życia mając większą świadomość potrzeby dbania o zdrowie swoje i innych;
- ma poczucie opieki i bezpieczeństwa ze strony szkoły;
- rozwija umiejętności psychologiczne i społeczne wzmacniające poczucie własnej wartości;
- ma wyrobioną umiejętność współpracy, rozwijania konfliktów i podejmowania decyzji
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU:
zajęcia w ramach godzin wychowawczych
zajęcia w trakcie realizacji poszczególnych przedmiotów
pogadanki, prelekcje
poradnictwo indywidualne
gazetki ścienne, artykuły w gazetce szkolnej
uroczystości szkolne, imprezy sportowe
spektakle edukacyjno- profilaktyczne
badania ankietowe
EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI:
Opracowany program profilaktyki będzie realizowany w ciągu trzech lat.
Podstawową formą ewaluacji będą ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców; wywiad, rozmowa i obserwacja. Wnioski z ewaluacji będą przedstawione Radzie Pedagogicznej.
Szkolny Program Profilaktyki został zatwierdzony: …..................................................................
…............................................ …................................. ….........................................
Przewodniczący Przewodniczący Opiekun
Rady Pedagogicznej Rady Rodziców Samorządu Uczniowskiego