Procedury działań wychowawczych:
Problemy wychowawcze |
Kodeks postępowań ucznia |
Konsekwencje
|
1.Przeszkadzanie na zajęciach: |
-stosowanie się do poleceń nauczyciela;
-uważne słuchamy wypowiedzi innych uczniów i nauczyciela;
-nie przerywamy gdy ktoś mówi- zabieramy głos w dyskusji;
-wykonujemy notatki w zeszytach, ćwiczeniach; -dbamy o porządek wokół nas (śmieci, gumy wyrzucamy do kosza);
-zachowujemy się kulturalnie wobec nauczyciela oraz kolegów i koleżanek z klasy;
|
Krok 1 -upomnienie ustne udzielone dziecku;
krok 2 -zapisanie uwagi w zeszycie uwag;
krok 3 -przeprowadzenie indywidualnej rozmowy z dzieckiem po zajęciach w celu omówienia problemu; |
2.Prowokacyjno- aroganckie zachowanie ucznia (przejaw agresji słownej): |
-szanujemy swoich kolegów i koleżanki mówiąc do siebie po imieniu;
-zachowujemy się kulturalnie powstrzymując się od stosowania wulgaryzmów wobec rówieśników i osób dorosłych;
-reagujemy na wszystkie przejawy agresji informując o nich osoby dorosłe: nauczycieli dyżurujących, wychowawców, pedagoga;
|
Krok 1 -zapisanie uwagi w zeszycie uwag;
-przeprowadzenie indywidualnej rozmowy z ofiarą/ sprawcą przejawianych zachowań;
krok 2 -zgłoszenie problemu wychowawcy ( rozmowa z uczniem, powiadomienie rodzica);
-poinformowanie pedagoga szkolnego (rozmowa z uczniem, wychowawcą, rodzicem)
|
3.Agresja fizyczna- bójki, pobicia: |
-przestrzegamy bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią zachowując się spokojnie bez okazywania złości i przemocy;
-w sytuacjach trudnych możemy skorzystać z pomocy osób dorosłych, tj. wychowawcy, pedagoga;
-reaguje na różne formy zachowań nieodpowiednich podczas zajęć i przerw ,a nie jesteśmy biernymi świadkami;
|
Krok 1 -bezpośrednia interwencja nauczyciela;
-powiadomienie wychowawcy / pedagoga szkolnego ( rozmowa z ofiarą i sprawcą czynu) w celu rozpoznania i wyjaśnienia problemu;
-powiadomienie rodziców;
-wpisanie uwagi w zeszycie uwag;
krok 2 -zgłoszenie sprawy dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzję dot. wezwania policji;
-wychowawca ma również prawo do odmowy zabrania ucznia poza teren szkoły (na wycieczkę, spacer, wizytę w muzeum, teatrze w, min.) w przypadku rażącego naruszenia przepisów Statutu szkoły lub innych przepisów prawa
|
4.Niszczenie mienia szkoły: |
-szanujemy mienie szkolne oraz osób prywatnych; -zguby oddajemy do sekretariatu szkoły;
-cudze plecaki i inne rzeczy nie będące naszą własnością traktujemy z szacunkiem;
-zaistniałe szkody w sali lekcyjnej zgłaszamy nauczycielowi;
-odpowiadamy za ład i porządek panujący w sali lekcyjnej podczas zajęć; -szanujemy ławki i pomoce naukowe znajdujące się w szkole;
|
Krok 1 -powiadomienie wychowawcę, dyrektora szkoły ;
-nawiązanie kontaktu z rodzicami;
krok 2 -poniesienie konsekwencji finansowych przez opiekunów dziecka;
-powiadomienie policji;
-nagana dyrektora szkoły |
5. Posiadanie i używanie środków odurzających i substancji psychotropowych tj. alkoholu, papierosów, e-papierosów, narkotyków, dopalaczy. |
-nie przynosimy i używania środków psychoaktywnych na terenie szkoły; -dbamy i zachowujemy zasady higieny osobistej i higieny otocznia; -reagujemy na różne formy zachowań informując o złym samopoczuciu rówieśników osoby dorosłe będące na terenie szkoły;
|
Krok 1 -poinformowanie wychowawcę, pedagoga i dyrektora szkoły -wezwanie rodzica do szkoły; -uwaga w zeszycie uwag
Krok 2 -udzielenie nagany dziecku
Zastosowanie procedur postępowania w sytuacjach zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi.
|
6.Opuszczanie terenu szkoły: |
-czas wolny między lekcjami spędzamy na terenie szkoły;
-przestrzegamy zakazu opuszczania szkoły ze względu na bezpieczeństwo własne i innych;
|
Krok 1 -wpis uwagi w zeszycie uwag,
Krok 2 -po 5 uwagach w zeszycie uwag powiadomienie rodzica |
7.Cyberprzemoc |
-szanujemy swoją prywatność dbając o przekaz informacji udzielanych innym;
-nie udostępniamy i nie publikujemy żadnych zdjęć, filmów z udziałem osób bez ich zgody;
-reagujemy na różne wszelkie formy cyberprzemocy (powiadamy osoby dorosłe);
|
Krok 1 -powiadomienie pedagoga, dyrektora szkoły; -wezwanie rodziców
Krok 2 -powiadomienie policji;
|
8.Używanie telefonów komórkowych w szkole. |
-wyłączamy telefon komórkowy i inne urządzenie elektroniczne podczas lekcji i innych zajęć organizowanych przez szkołę;
-pamiętajmy, iż rzeczy wartościowe np. telefon komórkowy i inne urządzenia telekomunikacyjne, uczeń przynosi do szkoły wyłącznie na swoją odpowiedzialność;
|
Krok 1 -upomnienie ustne udzielone dziecku; -wpis uwagi w zeszycie uwag;
krok 2 -zabranie telefonu lub innego urządzenia telekomunikacyjnego i umieszczenie w sekretariacie szkoły do czasu odbioru przez opiekunów dziecka;
|